:::.Sajian Hati.:::

:::.Manis Strawberi.:::

Memaparkan catatan dengan label Salina. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Salina. Papar semua catatan

Sabtu, 30 September 2017

Resepi Daging Masak Hitam Salina Kitchen

Daging Masak Hitam Salina Kitchen
Sumber Resipi :
Salina Kitchen

Bahan-bahan :

1 kg daging (potong besar-besar)
1 genggam cili kering (belah tengah buang biji dan goreng kering)
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
2 batang serai
Daun kari
½  cawan kicap manis kipas udang (agak-agak warna kuah bertukar gelap)
1 kiub pati ayam
1 paket kecil rempah perencah sup adabi
2 sudu gula
Sedikit garam
Cili besar dengan bawang hollan potong bulat (untuk hiasan)


Cara Membuatnya :

1. Panas minyak dalam kuali. Goreng cili kering sampai bertukar warna merah kegelapan tapi jangan sampai hangit dengan menggunakan api perlahan.

2. Kemudian angkat masuk dalam blender, kisar bersama bawang putih, bawang merah, halia dan sebatang serai hingga lumat.

3. Seterusnya, guna minyak yang sama bekas goreng cili tadi, masukkan bahan yang dikisar.

4. Masuk sekali daun kari, sebatang serai lagi yang diketuk, rempah perencah sup adabi, kicap, daging, kiub ayam dan gula.

5. Kemudian masuk 2 cawan air. Masak dengan api sederhana sampai daging lembut dan kuah sedang pekat.

6. Apabila daging sudah lembut boleh tambahkan sedikit garam.

7. Letakkan juga cili besar belah dua dan bawang hollan untuk hiasan penaik selera.

8. Tak perlu tambah perasa ajinomoto sebab sudah masukkan kiub ayam.

9. Sedia untuk dihidang untuk santapan keluarga.

Step by Step Cara Membuat Kek Marble Pandan dan Kek Marble Coklat Susu


Sumber Resipi :
Salina Kitchen

Bahan-bahan :

¾ cawan gula kastor @ gula halus
¾ cawan buttercup
1 sudu besar ovalate
1 sudu esen vanila
4 biji telur gred A @ 5 biji telur gred C
¼ cawan @ 3 sudu besar susu pekat
¼ cawan @ 3 sudu besar minyak
1 ¾ cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder


Cara Membuatnya :


Campur buttercup, gula kastor, esen vanila dan ovalate di dalam bekas.


Pukul atau putar sampai butter kembang putih gebu. Mulakan dengan speed perlahan dan seterusnya boleh guna speed laju selama 20 minit.


Kemudian, masukkan telur satu persatu. Putar lagi sampai adunan kembang dan berbuih-buih.
  

Seterusnya, masukkan susu dan putar sekejap selama 3 minit.


Tambahkan minyak dan putar dalam 2 minit lagi.


Ayak tepung gandum bersama baking powder. Guna speed paling perlahan dan masukkan tepung sedikit demi sampai habis.



Apabila adunan sudah sebati, bolehlah letak pewarna dan perasa pilihan anda. Jika pilih marble coklat susu, letakkan 2 sudu serbuk koko dan 1 sudu perwarna coklat dark emulco. Satu adunan lagi biar warna asal.  Sapukan loyang dengan butter dan lapik dengan baking paper. 


Cara nk buat corak belang-belang tu senang jer.. Korang tindankan aje adunan tu di tengah-tengah loyang berselang seli warna.. Mula dengan warna asal.. Dan diikuti warna coklat dan warna asal semula.. Buatlah berapa banyak belang-belang yang korang nak.. Tindan-tindankan aje demo macam dalam gambar di atas.


Untuk last step saja nak nampak cantik sikit kita buatlah corak-corak atasnya... Tompokkan dua tiga sudu adunan warna coklat dan lorekkan aja guna lidi.. Loreklah bentuk bunga ka.. Daun-daun ka... Muka laki korang kaa.. Hahaha Upp lawak ja nahh...




Untuk membuat kek marble pandan, saya guna perisa pandan green coconut. Letak 1 sudu aje tambah 1 sudu kecil pewarna hijau... Selang selikan adunan mcm tadi.. Tindan-tindan aje kt tengah-tengah loyang ok.. Biar aduanan tu bergerak sendiri.. Korang x payah usik-usik dia dengan sudu ke senduk ke.. Kang x jadi corak belang-belang tu...



Lorek-lorekkan dengan lidi.. Panas oven 10 minit sebelum bakar kek tadi okeh... Bakar suhu 160'c api atas bawah ikut jenis oven masing-masing.. Masa 45 minit..
 


Boleh cucuk dengan lidi nak check kek dah masak ke belum.. Kalau cucuk lidi keluar bersih.. Maknanya kek dah masak.. Boleh keluarkan dari oven dan terbalikkan atas redai sekejap dan terbalikkan semula.. Penting untuk elak kek dari mendap dan menurun...


Ok setelah dibedah siasat... Tudia nampak tak kegebuannya di situ... Sgt moist, halus mulus. Tak terlalu manis. Manis-manis buah jer... Tak keringkan  anak tekak. Orang tua makan comfim tak tercekik...



Selamat Mencuba...

Jumaat, 16 Jun 2017

Biskut Samperit Susu Salina Kitchen

Biskut Samperit Susu

Biskut Samperit Susu

acuan samperit
 Sumber Resipi :
Salina Kitchen
Bahan-bahan :

1 cawan buttercup
1/2 cawan susu pekat
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu tepung ubi
3 cawan tepung jagung
Coklat chip


Cara Membuatnya :

1. Sebatikan buttercup, susu pekat dan esen vanila.

2. Kacau sebati dengan menggunakan senduk kayu dan tidak perlu pukul hingga kembang.

3. Kemudian, masuk tepung ubi dan tepung jagung.

4. Jika doh masih lembut tambahkan lagi tepung jagung sampai doh tidak melekat di tangan.

5. Selepas itu, boleh tekan dengan menggunakan acuan samperit.

6. Letakkan coklat chip sebagai hiasan.

7. Biarkan 1 jam baru dibakar untuk elak bunga jatuh.

8. Bakar pada suhu 170oC api atas dan bawah sehingga masak.

9. Sedia untuk dihidang.

Khamis, 27 Ogos 2015

Resipi Daging Bakar Cicah Air Asam

Daging Bakar Cicah Air Asam
Daging Bakar Cicah Air Asam
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Membuat Daging Bakar :

Setengah kg daging lembu
2 ulas bawag putih*
1 biji bawang besar*
1 inci halia*
1 sudu lada hitam*
Gula dan garam
Sedikit serbuk kunyit


Cara Memasak Daging Bakar :

1. Tumbuk kasar semua bahan bertanda* dan perap bersama daging selama 1 hingga ke 2 jam. Lagi lama perap lagi sedap rasanya.

2. Daging boleh potong besar-besar dan nanti lepas bakar baru potong nipis-nipis.

3. Kemudian boleh bakar daging dalam ketuhar atau guna pemanggang ajaib sehingga daging masak.

4. Jika bakar menggunakan pemanggang ajaib, gunakan api perlahan untuk memasak agar daging masak sempurna.

5. Akhir sekali daging bolehlah dipotong nipis-nipis.



Bahan Untuk Membuat Air Asam :

1 biji bawang besar
1 biji tomato
1 biji cili merah
5 tangkai cili padi (jika suka pedas boleh tambah lagi)
Sedikit belacan
Sedikit garam
Air asam jawa
Limau nipis


Cara Membuat Air Asam :

1. Potong halus semua bahan.

2. Kemudian bancuh belacan bersama air asam jawa.

3. Masukkan sedikit garam dan campur bersama semua bahan yang telah dihiris tadi.

4. Akhir sekali perah sedikit air limau nipis.

5. Siap dan hidang bersama daging bakar.

Rabu, 26 Ogos 2015

Resipi Sup Kepala Ikan Plotan

Sup Kepala Ikan Plotan
Sup Kepala Ikan Plotan
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Sup Kepala Ikan Plotan :

Kepala ikan plotan (potong dan cuci bersih)
2 sudu minyak masak
2 cawan air
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia (hiris kasar dan ketuk sedikit)
1 uncang sup bunjut adabi
1 sudu rempah perencah sup
1 sudu lada hitam (ditumbuk halus)
1 sudu serbuk cukup rasa maggi
3 biji cili padi merah (diketuk)
Sedikit bawang goreng
1 biji tomato (potong 4)
Gula dan garam secukup rasa
Daun sup dan daun bawang


Cara Memasak Sup Kepala Ikan Plotan :

1. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bawang putih dan halia.

2. Tumis sampai naik bau dan bawang bertukar warna kekuningan.

3. Masukkan 2 cawan air, sup bunjut dan rempah sup.

4. Tutup periuk dan biar kuah merenih seketika anggaran 5 minit.

5. Masukkan kepala ikan, lada hitam, cili padi, serbuk cukup rasa maggi, gula dan garam.

6. Masak sehingga kepala ikan betul-betul lembut dan masak.

7. Akhir sekali taburkan bawang goreng, daun bawang, daun sup dan buah tomato.

8. Siap dan sedia untuk dihidang.

Selasa, 25 Ogos 2015

Resipi Siput Sedut Masak Lemak Cili Padi dengan Ubi Keladi

Siput Sedut Masak Lemak Cili Padi dengan Ubi Keladi
Siput Sedut Masak Lemak Cili Padi dengan Ubi Keladi
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Siput Sedut Masak Lemak Cili Padi :

1 kg siput sedut (cuci bersih, direbus sekejap dan dipotong sedikit bahagian depannya)
1 batang ubi keladi (disiang dan direbus)
2 ulas bawang merah*
2 ulas bawng putih*
2 biji cili merah*
5 biji cili padi*
1 inci kunyit hidup*
1 inci halia*
2 batang serai
2 helai daun kunyit
1 biji santan kelapa (bahagi 2 bahagian iaitu santan pekat dan cair)
Gula dan garam secukup rasa


Cara Memasak Siput Sedut Masak Lemak Cili Padi :

1. Kisar semua bahan bertanda* dan masukkan dalam periuk.

2. Masukkan sedikit santan cair, serai yang diketuk dan daun kunyit yang disimpul.

3. Masak sekejap hingga kuah mendidih.

4. Kemudian boleh masukkan siput sedut dan ubi keladi tadi berserta santan pekat.

5. Seimbangkan rasa dengan gula dan garam.

6. Kacaukan sekejap sehingga siput dan ubi keladi masak dan bolehlah dihidangkan.

Isnin, 24 Ogos 2015

Resipi Daging Black Paper

Daging Black Paper
Daging Black Paper
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Daging Black Paper :

Setengah kg daging (potong nipis)
3 sudu minyak masak
1 cawan air
3 ulas bawang putih (dicincang kasar)
1 inci halia (tumbuk halus)
2 sudu lada hitam (tumbuk kasar)
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
2 sudu santan pekat
1 sudu serbuk cukup rasa maggi
Sedikit gula


Untuk Hiasan :

Cili merah
Cili padi
Bawang besar
Daun bawang


Cara Memasak Daging Black Paper :

1. Panaskan minyak masak dalam kuali, masukkan bawang putih dan halia. Gorengkan sekejap.

2. Kemudian boleh masukkan daging, air dan lada hitam. Tutup kuali dan biarkan daging masak dan kuah menjadi kering.

3. Apabila daging mulai lembut bolehlah masukkan sos tiram, sos cili, santan, serbuk cukup rasa maggi dan gula.

4. Boleh juga tambah sedikit garam jika perlu kerana sos tiram dan serbuk cukup rasa maggi sudah ada rasa masin.

5. Akhir sekali bolehlah masukkan bahan hiasan seperti cili merah, cili padi, bawang besar dan daun bawang.

6. Siap untuk dihidangkan. Makan bersama nasi panas, memang sedap...

Sabtu, 22 Ogos 2015

Resipi Jelatah

Jelatah
Jelatah
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Membuat Jelatah :

1 biji timun
Setengah biji nanas
1 biji bawang besar
1 biji cili merah
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar gula
Sedikit garam


Langkah Menyediakan Jelatah :

1. Kupas dan hiris nipis semua bahan.

2. Kemudian boleh masukkan sos cili, gula dan sedikit garam.

3. Gaul rata dan boleh dihidangkan.

Resipi Ayam Masak Merah

Ayam Masak Merah
Ayam Masak Merah
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Ayam Masak Merah :

1 ekor ayam (potong ikut suka)
10 tangkai cili kering*
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4-6 tangkai bunga cengkih
Buah pelaga
2 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato puri
1 cawan susu cair
Sedikit air
Gula dan garam secukup rasa


Bahan Hiasan :

Lobak merah
Cili merah
Cili padi
Daun sup
1 biji bawang besar (potong bulat-bulat)


Cara Memasak Ayam Masak Merah :

1. Cuci bersih ayam, lumurkan garam dan kunyit dan goreng seperti biasa hingga masak kekuningan. Angkat ayam dan ketepikan.

2. Guna minyak gorengan ayam tadi, tumiskan bahan 4 sekawan dan bahan kisar hingga terbit bau.

3. Kemudian boleh masuk cili kisar, sos cili dan sos tomato. Tambah sedikit air jika kuah agak pekat.

4. Kemudian boleh masuk susu cair dan ayam.

5. Perasakan kuah dengan gula dan garam secukup rasa.

6. Akhir sekali boleh masukkan bahan hiasan iaitu lobak merah, cili, daun sup dan bawang besar.

7. Siap untuk dihidang dan mengambil masa lebih kurang sejam untuk disediakan.

Jumaat, 21 Ogos 2015

Resipi Nasi Tomato

Nasi Tomato
Nasi Tomato
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Nasi Tomato :

4 cawan beras biasa
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4-6 tangkai bunga cengkih
Buah pelaga
2 helai daun pandan
1 cawan susu cair
3 sudu minyak sapi
4 sudu besar sos tomato puri
Gula dan garam secukup rasa


Bahan Hiasan :

Lobak merah
Mix vage
Daun sup dan daun bawang
Kismis
Gajus
Bawang goreng


Cara Memasak Nasi Tomato :

1. Basuh beras sehingga bersih dan masukkan ke dalam rice cooker.

2. Dalam periuk lain, panaskan minyak sapi dan masukkan bahan bertanda * yang telah dikisar.

3. Masuk sekali rempah 4 sekawan iaitu kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga. Masak hingga naik bau.

4. Kemudian boleh masukkan daun pandan dan tomato puri.

5. Seterusnya masukkan air dan susu cair. Sukatan air adalah untuk 4 cawan beras.

6. 4 cawan beras = 4 cawan air + 1 cawan susu cair. Sukatan ikut cara kita masak nasi biasa. Kemudian kacau hingga mendidih dan perasakan dengan gula dan sedikit garam.

7. Kacaukan sekejap kemudian boleh masuk bahan hiasan seperti lobak merah dan mix vage. Terpulang nak letak apa contohnya kismis, gajus dan sebagainya.

8. Akhir sekali boleh masukkan kuah tadi dalam rice cooker dan masak seperti nasi  biasa.

9. Bila hendak hidang nasi boleh taburkan daun sup dan bawang goreng.


Nota : Masa tengah masak nasi, beras jangan dikacau kerap untuk mengelakkan nasi hancur.

Sabtu, 15 Ogos 2015

Resipi Udang Galah Masak Lemak Cili Padi

Udang Galah Masak Lemak Cili Padi

Udang Galah Masak Lemak Cili Padi
Oleh : Salina Ismail



Bahan Untuk Memasak Udang Galah Masak Lemak Cili Padi :

Udang Galah (dibersihkan)
1 biji santan kelapa
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
5 biji cili padi*
2 batang serai (diketuk)
1 helai daun kunyit
Gula dan garam secukup rasa


Cara Memasak Udang Galah Masak Lemak Cili Padi :

1. Kisar semua bahan yang bertanda * hingga lumat.

2. Masukkan bahan yang dikisar dalam periuk atau kuali.

3. Buka api dan masak sehingga naik bau.

4. Kemudian boleh masukkan santan, serai, daun kunyit, gula dan garam.

5. Masak dengan api sederhana dan sentiasa dikacau agar santan tidak pecah minyak.

6. Apabila santan sudah mendidih boleh masukkan udang yang telah dibersihkan.

7. Masak sehingga udang lembut atau masak sepenuhnya.

8. Sedia untuk dihidang dan selamat menjamu selera.

Rabu, 12 Ogos 2015

Resipi Udang Goreng Kunyit

Udang Goreng Kunyit
Udang Goreng Kunyit
Oleh : Salina Ismail


Bahan Untuk Memasak Udang Goreng Kunyit :

Setengah kg udang besar (dibersihkan)
4 sudu makan minyak masak
2 ulas bawang putih (dihiris nipis)
2 ulas bawang merah kecil (dihiris)
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit gula dan garam
1 sudu kicap manis
2 sudu sos cili
4 biji cili padi (ketuk/belah dua)
1 labu bawang besar (hiris bulat)
Cili merah/hijau (potong serong)
Sedikit air (jika perlu)


Cara Memasak Udang Goreng Kunyit :

1. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan udang, serbuk kunyit, bawang putih dan bawang merah.

2. Gorengkan sekejap hingga udang hampir masak.

3. Kemudian, masukkan gula dan garam secukup rasa. Kacau lagi.

4. Seterusnya boleh masukkan kicap dan sos cili. Goreng seketika.

5. Akhir sekali masukkan cili padi, cili hijau @ merah dan bawang besar.

6. Kacau atau masak hingga sebati dan sedia dihidangkan.

Resipi Kerang Masak Lemak Kuning

Kerang Masak Lemak Kuning

Kerang Masak Lemak Kuning
Oleh : Salina Ismail



Bahan Untuk Membuat Kerang Masak Lemak Kuning :

1 kg kerang (cuci bersih)
1 biji santan kelapa
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
5 biji cili padi*
2 batang serai (diketuk)
1 helai daun kunyit
Gula dan garam secukup rasa



Cara Memasak Kerang Masak Lemak Kuning :

1. Kisar semua bahan yang bertanda * hingga lumat.

2. Masukkan dalam periuk atau kuali. Lebih mudah menggunakan kuali kerana senang untuk dikacau.

3. Buka api, masak bahan yang dikisar hingga naik bau.

4. Kemudian boleh masukkan santan, serai, daun kunyit, gula dan garam.

5. Kuah kena sentiasa dikacau supaya santan tidak pecah minyak dan masak dengan api sederhana.

6. Apabila santan sudah mendidih boleh masukkan kerang yang telah dibersihkan.

7. Masak dengan lama sedikit anggaran masa selama 15 minit agar kulit kerang mudah terbuka dan senang untuk dikopek nanti.

8. Sedia untuk dihidang dan selamat menjamu selera :)