:::.Sajian Hati.:::

:::.Manis Strawberi.:::

Sabtu, 30 September 2017

Resepi Daging Masak Hitam Salina Kitchen

Daging Masak Hitam Salina Kitchen
Sumber Resipi :
Salina Kitchen

Bahan-bahan :

1 kg daging (potong besar-besar)
1 genggam cili kering (belah tengah buang biji dan goreng kering)
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
2 batang serai
Daun kari
½  cawan kicap manis kipas udang (agak-agak warna kuah bertukar gelap)
1 kiub pati ayam
1 paket kecil rempah perencah sup adabi
2 sudu gula
Sedikit garam
Cili besar dengan bawang hollan potong bulat (untuk hiasan)


Cara Membuatnya :

1. Panas minyak dalam kuali. Goreng cili kering sampai bertukar warna merah kegelapan tapi jangan sampai hangit dengan menggunakan api perlahan.

2. Kemudian angkat masuk dalam blender, kisar bersama bawang putih, bawang merah, halia dan sebatang serai hingga lumat.

3. Seterusnya, guna minyak yang sama bekas goreng cili tadi, masukkan bahan yang dikisar.

4. Masuk sekali daun kari, sebatang serai lagi yang diketuk, rempah perencah sup adabi, kicap, daging, kiub ayam dan gula.

5. Kemudian masuk 2 cawan air. Masak dengan api sederhana sampai daging lembut dan kuah sedang pekat.

6. Apabila daging sudah lembut boleh tambahkan sedikit garam.

7. Letakkan juga cili besar belah dua dan bawang hollan untuk hiasan penaik selera.

8. Tak perlu tambah perasa ajinomoto sebab sudah masukkan kiub ayam.

9. Sedia untuk dihidang untuk santapan keluarga.

Step by Step Cara Membuat Kek Marble Pandan dan Kek Marble Coklat Susu


Sumber Resipi :
Salina Kitchen

Bahan-bahan :

¾ cawan gula kastor @ gula halus
¾ cawan buttercup
1 sudu besar ovalate
1 sudu esen vanila
4 biji telur gred A @ 5 biji telur gred C
¼ cawan @ 3 sudu besar susu pekat
¼ cawan @ 3 sudu besar minyak
1 ¾ cwn tepung gandum
1 sudu kecil baking powder


Cara Membuatnya :


Campur buttercup, gula kastor, esen vanila dan ovalate di dalam bekas.


Pukul atau putar sampai butter kembang putih gebu. Mulakan dengan speed perlahan dan seterusnya boleh guna speed laju selama 20 minit.


Kemudian, masukkan telur satu persatu. Putar lagi sampai adunan kembang dan berbuih-buih.
  

Seterusnya, masukkan susu dan putar sekejap selama 3 minit.


Tambahkan minyak dan putar dalam 2 minit lagi.


Ayak tepung gandum bersama baking powder. Guna speed paling perlahan dan masukkan tepung sedikit demi sampai habis.



Apabila adunan sudah sebati, bolehlah letak pewarna dan perasa pilihan anda. Jika pilih marble coklat susu, letakkan 2 sudu serbuk koko dan 1 sudu perwarna coklat dark emulco. Satu adunan lagi biar warna asal.  Sapukan loyang dengan butter dan lapik dengan baking paper. 


Cara nk buat corak belang-belang tu senang jer.. Korang tindankan aje adunan tu di tengah-tengah loyang berselang seli warna.. Mula dengan warna asal.. Dan diikuti warna coklat dan warna asal semula.. Buatlah berapa banyak belang-belang yang korang nak.. Tindan-tindankan aje demo macam dalam gambar di atas.


Untuk last step saja nak nampak cantik sikit kita buatlah corak-corak atasnya... Tompokkan dua tiga sudu adunan warna coklat dan lorekkan aja guna lidi.. Loreklah bentuk bunga ka.. Daun-daun ka... Muka laki korang kaa.. Hahaha Upp lawak ja nahh...




Untuk membuat kek marble pandan, saya guna perisa pandan green coconut. Letak 1 sudu aje tambah 1 sudu kecil pewarna hijau... Selang selikan adunan mcm tadi.. Tindan-tindan aje kt tengah-tengah loyang ok.. Biar aduanan tu bergerak sendiri.. Korang x payah usik-usik dia dengan sudu ke senduk ke.. Kang x jadi corak belang-belang tu...



Lorek-lorekkan dengan lidi.. Panas oven 10 minit sebelum bakar kek tadi okeh... Bakar suhu 160'c api atas bawah ikut jenis oven masing-masing.. Masa 45 minit..
 


Boleh cucuk dengan lidi nak check kek dah masak ke belum.. Kalau cucuk lidi keluar bersih.. Maknanya kek dah masak.. Boleh keluarkan dari oven dan terbalikkan atas redai sekejap dan terbalikkan semula.. Penting untuk elak kek dari mendap dan menurun...


Ok setelah dibedah siasat... Tudia nampak tak kegebuannya di situ... Sgt moist, halus mulus. Tak terlalu manis. Manis-manis buah jer... Tak keringkan  anak tekak. Orang tua makan comfim tak tercekik...



Selamat Mencuba...

Sabtu, 1 Julai 2017

Daging Masak Paprik


Sumber Resipi :
Ain Arina
Bahan-bahan :

Bawang merah (dihiris)
Bawang putih (dihiris)
Serai (diketuk)
Cili kering (diblender)
Daging @ ayam
Sos cili
Daun limau purut
Garam
Lobak merah (dipotong)
Kubis bunga (dipotong)
Sonak jagung (dipotong)
Kacang panjang (dipotong)
Cabai melaka (jika perlu)
Bawang besar (potong bulat)
Air


Cara Membuatnya :

1. Goreng bawang merah, bawang putih dan serai sehingga kuning.

2. Kemudian masukkan cili kering yang telah diblender.

3. Biarkan cili kering masak seketika dan masukkan daging.

4. Masak hingga daging empuk.

5. Masukkan sos cili secukupnya dan daun limau purut.

6. Masukkan garam, lobak merah, bunga kubis, kacang panjang dan sonak jagung.

7. Biarkan sayur empuk dan jika mahu masakan lebih pedas masukkan cabai melaka.

8. Akhir sekali, masukkan bawang besar yang dipotong bulat.

9. Biarkan sekejap dan tutup api.

10. Sedia dihidang untuk santapan seisi keluarga.


Nota :

Tak perlu letak gula kerana sos cili sudah manis.

Rabu, 28 Jun 2017

Udang Goreng Kicap Manis

Udang Goreng Kicap Manis

Udang Goreng Kicap Manis
Sumber Resipi :
Ain Arina

Bahan-bahan :

Udang
Bawang besar
Cabai melaka
Kicap manis
Garam @ sos tiram


Cara Membuatnya :

1. Panaskan sedikit minyak, goreng udang, bawang besar dan cabai melaka.

2. Tuangkan kicap dan sos tiram secukupnya.

3. Goreng hingga udang masak dan sedia untuk dihidang.


Nota :

Jika masukkan sos tiram dalam masakan ini, tidak perlu masukkan garam lagi.

Isnin, 26 Jun 2017

Masak Tumis Kerang

Masak Tumis Kerang

Masak Tumis Kerang
Sumber Resipi :
Ain Arina

Bahan-bahan :

Kerang
20 tangkai cili kering (diblender)
Asam jawa
Gula dan garam
Bawang besar (dihiris)


Cara Membuatnya :

1. Rebus kerang hingga masak dan buang kulitnya.

2. Panaskan sedikit minyak, tumis cili yang telah dikisar.

3. Masukkan air asam jawa, gula dan garam.

4. Masak sehingga pecah minyak.

5. Kemudian masukkan kerang yang telah dibuang kulit.

6. Kacaukan ia sebentar dan baru masukkan bawang besar.

7. Tutup api dan sedia untuk dinikmati.

Kerabu Kelapa Bermangga

Kerabu Kelapa Bermangga
Sumber Resipi :
Ain Arina

Bahan-bahan :

10 tangkai cili kering
Cabai melaka
Belacan
Garam
Kelapa parut
Mangga (dihiris)
Bawang besar (potong nipis)


Cara Membuatnya :

1. Tumbuk cili kering, cabai melaka dan belacan hingga lumat.

2. Kemudian masukkan garam, kelapa parut dan mangga.

3. Tumbuk sedikit dan jangan sampai lumat.

4. Letakkan ke dalam mangkuk dan masukkan bawang besar.

5. Gaul hingga sekata dan sedia untuk dihidang bersama nasi dan lauk.

Ikan Cencaru Sumbat Kelapa

Ikan Cencaru Sumbat Kelapa
Sumber Resipi :
Ain Arina

Bahan-bahan :

Ikan cencaru
3 ulas bawang merah
10 tangkai cili kering
2 batang serai (hiris halus)
Secubit jintan manis
Belacan
½ keping asam keping yang kecil
Kelapa parut
Garam dan gula
Serbuk kunyit


Cara Membuatnya :

1. Bawang merah, cili kering, serai, jintan manis, belacan dan asam keping dikisar hingga lumat.

2. Kemudian masukkan kelapa parut dan kisar sekali lagi.

3. Kisar sekejap sahaja dan tidak sampai lumat.

4. Masukkan bahan yang dikisar ke dalam pinggan.

5. Letakkan sedikit garam, gula dan serbuk kunyit. Gaul hingga sebati.

6. Sumbatkan dalam perut ikan sampai penuh.

7. Goreng dengan menggunakan sedikit minyak dan dilapik dengan daun pisang.

Agar-agar Kering Ain



Sumber Resipi :
Ain Arina

Bahan-bahan :

1 tahil agar-agar
1 kg gula pasir
100 gram gula batu
Air
Pewarna


Cara Membuatnya :

1. Guna periuk sederhana besar, masukkan air separuh daripada periuk tersebut.

2. Rebus agar-agar hingga mendidih dan hancur.

3. Kemudian, masukkan gula pasir dan gula batu.

4. Masak hingga gula larut. Tutup api.

5. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan masukkan pewarna.

6. Biarkan agar-agar keras dan bolehlah dipotong.

7. Jemur di bawah terik  matahari sehingga kering.

8. Sedia untuk dinikmati bersama keluarga di hari lebaran.

Jumaat, 16 Jun 2017

Biskut Samperit Susu Salina Kitchen

Biskut Samperit Susu

Biskut Samperit Susu

acuan samperit
 Sumber Resipi :
Salina Kitchen
Bahan-bahan :

1 cawan buttercup
1/2 cawan susu pekat
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu tepung ubi
3 cawan tepung jagung
Coklat chip


Cara Membuatnya :

1. Sebatikan buttercup, susu pekat dan esen vanila.

2. Kacau sebati dengan menggunakan senduk kayu dan tidak perlu pukul hingga kembang.

3. Kemudian, masuk tepung ubi dan tepung jagung.

4. Jika doh masih lembut tambahkan lagi tepung jagung sampai doh tidak melekat di tangan.

5. Selepas itu, boleh tekan dengan menggunakan acuan samperit.

6. Letakkan coklat chip sebagai hiasan.

7. Biarkan 1 jam baru dibakar untuk elak bunga jatuh.

8. Bakar pada suhu 170oC api atas dan bawah sehingga masak.

9. Sedia untuk dihidang.

Sabtu, 8 April 2017

Burger Malaysia Kak Shela

Burger Malaysia

Bahan-bahan :

6 senduk nasi tepung gandum (anggaran 3 cawan tepung gandum)
1 camca marjerin
1 camca gula
Secubit garam
1 biji telur                     
1 bungkus yis
Air


Cara Membuatnya :

1. Uli semua bahan sehingga doh menjadi lembut.

2. Biarkan ia kembang 2 kali ganda.

3. Apabila sudah kembang, tumbuk-tumbukkan doh.

4. Uli lagi sekali sehingga lembut.

5. Bulat-bulatkan doh mengikut saiz yang diingini.

6. Biarkan kembang sedikit dan rasa ringan. Kemudian goreng sampai masak.

7. Api jangan terlalu garang takut tidak masak di bahagian dalam.

8. Biarkan sejuk dahulu dan belah untuk masukkan timun dan sambal ikan bilis.

9. Sedia untuk dinikmati bersama keluarga.

Sabtu, 1 April 2017

Kek Cheese

Kek Cheese

Bahan Kek Cheese

Bahan-bahan :

1/2 cawan susu pekat
1/3 cawan susu segar @ tak sampai ½ cawan susu segar
1 bungkus cream cheese tatura
Kek segera perisa vanila jenama Nona
Keju cheddar (diparut)


Cara Membuatnya :

1. Pertama sekali buat kek segera yang dibeli seperti biasa.

2. Masukkan adunan kek ke dalam bekas yang sesuai dan bakar hingga masak.

3. Kemudian, biarkan kek sejuk sebelum di tuang krim cheese.


Cara Membuat Krim Cheese

1. Campurkan susu pekat, cream cheese dan susu segar.

2. Putar ketiga-tiga bahan tersebut hingga kembang.

3. Tuangkan atas kek yang telah sejuk tadi.

4. Ketebalannya mengikut citarasa masing-masing.

5. Seterusnya, taburkan keju cheddar yang telah diparut.

6. Akhir sekali simpan di dalam peti sejuk untuk menyejukkannya.

7. Sedia untuk dihidang.

8. Kek ini enak sekali dimakan ketika sejuk.

Som Tam

Som Tam
Air Tangan :
Ain Arina

Bahan-bahan :

Betik muda (hiris halus)
Kicap sos ikan
Bawang besar (dihiris)
Sambal (bahan dan cara membuat seperti di bawah)
Cili padi (dihiris)
Gula
Garam
Kacang (dikisar)


Bahan Untuk Sambal :

5 tangkai cili kering
Belacan
Garam
Cabai hidup
Cabai Melaka
Sedikit air jika perlu


Cara Membuat Sambal :

1. Blender cili kering, belacan dan sedikit garam.

2. Apabila hancur sedikit masukkan cabai Melaka dan cabai hidup.

3. Kisar hingga sebati dan hancur.


Cara Membuat Som Tam :

1. Gaul semua bahan sehingga sebati kecuali kacang.

2. Akhir sekali, taburkan kacang.

3. Sedia untuk dinikmati.

Kuih Cara Manis

Kuih Cara Manis
Air Tangan :
Ain Arina

Bahan-bahan :

1 biji telur
Daun pandan (dikisar dan ditapis)
Tepung gandum
Santan
Sedikit garam
Gula pasir secukupnya


Cara Membuatnya :

1. Pukul telur dan masukkan air daun pandan yang ditapis.

2. Masukkan tepung gandum dan kacau.

3. Kemudian, masukkan santan dan sedikit garam.

4. Kacau hingga sekata dan tidak berketul.

5. Adunan tidak boleh terlalu cair atau terlalu pekat.

6. Panaskan acuan kuih cara dan letakkan sedikit minyak.

7. Gunakan daun pandan untuk letakkan minyak.

8. Masukkan adunan dalam acuan dan taburkan  sedikit gula.

9. Masak dengan api perlahan. Tutup acuan dengan tudung periuk.

10. Biarkan sehingga masak, kemudian bolehlah diangkat.

Jumaat, 10 Februari 2017

Air Lemon

Air Lemon

Air Lemon

Air Lemon

Bahan-bahan :

1 tin laici
1 batang serai (diketuk)
Asam boi
1 botol ice cream soda FN biru
2 biji lemon (potong bulat)
Ais ketul secukupnya


Cara Membuatnya :

1. Campurkan semua bahan di atas di dalam bekas.

2. Kacau hingga sebati dan sedia untuk dinikmati.

3. Pasti anda akan terasa kesegarannya.